play / pauze / stop
{play}images/stories/mp3/2011-05-16-Mcdonalds-gaat-verbouwen.mp3{/play}  

McDonald’s gaat in de Verenigde Staten op grote schaal verbouwen.[1] Ze willen er minder kinderachtig uit zien, en daar gaan ze een miljard dollar aan uitgeven. Dat schreeuwerige rood en geel gaan eruit, en de plastic tafeltjes, er komen zachte kleuren op de muren, luie stoelen en echte lampen in plaats van TL buizen.

Ik pikte dat nieuws op uit de wekelijkse nieuwsbrief van de Internationale organisatie van obesitas-onderzoekers.[2] Die nieuwsbrief gaat over hoe bedrijven fast food verkopen aan kinderen. Je schrikt als je ziet hoe die ondernemingen zich steeds meer bij kinderen indringen. Dat gaat niet alleen via TV reclame, maar ook via games, apps en Facebook.[3] Allemaal om ze meer fastfood te laten eten.

Daar komt intussen wel een reactie tegen op gang. In Nederland niet, want wij hebben alleen brave convenanten en zelfregulering waar je in de praktijk weinig van merkt. Maar in de Verenigde Staten wordt het hard gespeeld. Het laatste nieuws is dat Los Angeles de chocolademelk bij de lunch op school wil verbieden.[4] Dat is vanwege de suiker in chocolademelk. Of dat helpt tegen vetzucht is de vraag, maar in Amerika is zelfregulering in elk geval een gepasseerd station. Er zou zelfs een belasting op fastfood kunnen komen.

Vandaar dat de verbouwing van McDonald’s in die nieuwsbrief van de vetzuchtwetenschappers terecht kwam. Zou McDonald’s zich op volwassenen gaan richten en niet meer op kinderen? Dat is niet zo gezocht als het lijkt. In San Francisco kreeg McDonald’s een half jaar geleden een keihard verbod om kinderen speelgoed cadeau te doen bij fast food.[5] Die wet tegen Happy Meals — zo heet een hamburger met speelgoed — , wordt nu overgenomen in andere steden.[6] Dus misschien gooit McDonald’s de handdoek in de ring. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze meer willen concurreren met Starbucks, die keten met fancy koffie. De winst op koffiedrankjes kon wel eens groter zijn dan op hamburgers. Maar hoe dan ook, als de McDonald’s minder lelijk wordt is dat winst voor het oog, ook als het voor de buikomvang niks doet.



[1]Bruce Horovitz, USA Today, 6 mei 2011. McDonald's revamps stores to look more upscale.
 
 
[3]Matt Richtel. New York Times April 20, 2011. In Online Games, a Path to Young Consumers. 
 
[4]Washington Post, 9 mei 2011. Under pressure to offer healthy food, school districts may ban chocolate milk over added sugar. 
 
[5]Reuters, 2 Nov 2010. San Francisco law curbs McDonald's Happy Meal toys. 
 
[6]Chicago Tribune, 9 mei 2011. Fast-food lobbies U.S. states on "Happy Meal" laws.