Het is natuurlijk erg dat zoveel kinderen te dik zijn, maar we moeten het niet overdrijven. In andere landen zijn namelijk veel meer kinderen te dik. In Amerika natuurlijk, maar ook in Spanje, Italië, Engeland, Duitsland, noem maar op.[1]
Waarom zijn de onze slanker? Buitenlanders denken altijd dat het van het fietsen komt, en wij fietsen inderdaad het meeste van de hele wereld. Eerst komt Nederland, dan een hele tijd niets , dan Denemarken, en dan de rest.[2] Nou moet je het calorieverbruik bij dat fietsen niet overschatten. Een kind dat in rustig tempo 10 minuten heen en 10 minuten terug fietst verbruikt zo’n 50 kilocalorieën extra, dat is één handje chips.[3] Maar als ze het elke dag doen scheelt het al gauw één of twee kilo.[4] Iedere dag fietsen en lopen helpt dikke kinderen ook om af te vallen en slank te blijven. Beter dan sporten, want dat houden ze niet vol.[5]
Het is moeilijk om waterdicht te bewijzen dat onze kinderen slank blijven dankzij het fietsen, maar fietsen lijkt een hele goede manier om dagelijks te bewegen. Het produceert ook weinig broeikasgas. Wel iets; als je in je lichaam voedsel verbrandt levert dat koolzuurgas en water op net als bij een auto. Daarom blazen fietsers als het koud is witte wolkjes uit net als een auto-uitlaat, dat is waterdamp. Maar één auto produceert evenveel koolzuurgas als 40 fietsers,[6] en dan tel ik nog niet wat het aan aardolie kost om een auto te maken en te onderhouden.[7]
Het is dus goed als kinderen fietsles krijgen op school. Dat gaat over veilig op straat fietsen en je aan de regels houden. Steeds meer kinderen moeten ook leren fietsen zonder eraf te vallen. Dat hebben ze huis niet geleerd. In de landen waar hun vader en moeder vandaan komen wordt niet gefietst. Die allochtone kinderen zijn tegelijk degenen waar het meeste overgewicht bij voorkomt. Die moeten dus op de fiets. Woensdag is daar in Amsterdam een symposium over.,[8] met een nogal sombere titel: Blijft Amsterdam Fietsen? Ik hoop van wel.
[1] Janssen I et al. Comparison of overweight and obesity prevalence in school-aged youth from 34 countries and their relationships with physical activity and dietary patterns. Obesity Reviews. 2005.
[2] Bassett DR et al. Walking, Cycling, and Obesity Rates in Europe, North America, and Australia. Journal of Physical Activity and Health, 2008.
[3] Voor achtergrondgegevens zie M.B. Katan, Wat is nu Gezond. Prometheus Bert Bakker 2008, hoofdstuk 4.
[4] Wang YC et al, Estimating the Energy Gap Among US Children: A Counterfactual Approach. Pediatrics 2006
[5] Epstein LH, Wing RR, Koeske R, Valoski A. A comparison of lifestyle exercise, aerobic exercise, and calisthenics on weight loss in obese children. Behav Ther 1985a;16:345-56.
Zie ook Richtlijn Diagnostiek en behandeling van obesitas bij volwassenen en kinderen. 2008. Kwaliteitsinstituut voor de Gezondheidszorg CBO
[6] MacKay DJC. Sustainable Energy – without the hot air. Cambridge 2009, pp 119 en 258. McKay komt op 30 tot 50 keer. Ik kom met de volgende berekening op 45 keer:
Hoeveel brandstof verbruikt auto t.o.v. fietsende mens? |
|||||||||
Fietser |
20 |
km/h |
auto |
100 |
km/h |
auto/fiets | |||
/kg/h |
/h |
/24h |
/100 km |
/100 km |
/h |
/24h |
/24h |
/km | |
BMR |
|||||||||
kcal |
1.0 |
70.0 |
1680.0 |
||||||
kg olie |
0.2 |
7.0 |
7.0 |
168.0 |
225.0 |
||||
FIETSEND |
|||||||||
extra kcal |
4.0 |
280.0 |
6720.0 |
||||||
extra kg olie |
0.03 |
0.7 |
0.2 |
45.0 |
[7] Auto’s stoten ook andere broeikasgassen uit, maar koolzuurgas is meer dan 90%. Zie EPA and NHTSA Finalize Historic National Program to Reduce Greenhouse Gases and Improve Fuel Economy for Cars and Trucks. EPA-420-F-10-014, April 2010
[8] Blijft Amsterdam fietsen? Woensdag 21 december 2011, 14.00 uur. CCC, Weesperstraat 113, http://amsterdam.nl/publish/pages/341011/uitnodiging_symposium.pdf