play / pauze / stop
{play}images/media.backup.0bc60eb812aa0b2c6b8ba99416a76cf2/2011-03-28-Alcohol-bij-jongeren-Big-Brother-is-watching-you.mp3{/play}  
 

Als je in de supermarkt de stickers bij de kassa ziet zou je denken dat je onder de 16 geen alcohol meer krijgt. Nou, dat loopt wel los. Een kwart van de winkels en snackbars houdt zich er goed aan, maar als je daar geen pils krijgt ga je als jongere gewoon naar de volgende winkel. Kopen van drank is voor kinderen van 14 of 15 een fluitje van een cent.

Dat heeft de Technische Universiteit Twente uitgezocht.[1] Wat is er technisch aan zo’n onderzoek? Dat is een interessant verhaal. Het onderzoek werd betaald door een firma die gecomputeriseerde kassa’s maken, en die hebben iets nieuws in de aanbieding:
een stuk kassasoftware met een webcam.[2] Als een winkel dat installeert en de caissière scant een artikel met alcohol erin gaat die webcam aan, het gezicht van de klant verschijnt op een scherm bij de firma in Breda, en daar zit iemand die goed is in het schatten van leeftijden. Als de klant oud genoeg lijkt, gaat het afrekenen gewoon door. Lijkt hij te jong dan moet hij zijn legitimatie voor de camera houden, en is hij onder de 16 dan wordt de kassa vanuit Breda geblokkeerd en gaat de verkoop niet door.

Het lijkt een slim systeem.[3] De caissière hoeft niet meer in de zenuwen te zitten dat ze een grote mond of een klap krijgt als ze iets vraagt,[4] de andere klanten hebben er weinig last van en het gaat snel. Ik zie ook wel nadelen. Ik zie snackbars niet zo’n dure kassa aanschaffen, terwijl juist de snackbars het meest laks zijn met het verkopen van alcohol aan jongeren. En het idee dat bij elke fles wijn die ik koop mijn gezicht op die computer in Breda verschijnt, spreekt mij ook niet zo aan.

Aan de andere kant is alcohol wel een gevaar voor de gezondheid van kinderen. Uit zichzelf gaan winkels en snackbars niet van die kassa’s met webcam kopen. Laat de Tweede Kamer eens gaan praten over het weghalen van de verkoop van alcohol bij supermarkten en cafetaria’s. Misschien gaan ze dan echt iets doen in plaats alleen maar stickers bij de kassa te plakken.



[1] Van Hoof JJ et al. Beschikbaarheid van alcohol voor jongeren onder de zestien – minutenwerk. Universiteit Twente, Faculteit Gedragswetenschap, Technische en Professionele Communicatie. Maart 2011.
 
[2] van Hoof JJ, Gosselt JF, de Jong MD. Shop floor compliance with age restrictions for tobacco sales: remote versus in-store age verification. J Adolesc Health. 2010.
Hollandsche Exploitatie Maatschappij. 16 July 2009. Naadloze integratie tussen Freedom POS-software en Ageviewers-systeem.
 
[3] Ik heb geen relatie met deze firma of dit kassasysteem, en ik heb er geen belang van enige aard bij.
 

[4] Een van de jonge mystery shoppers uit het onderzoek vertelde voor de radio dat de cassiere wel eens zat te trillen van de zenuwen als ze om zijn ID vroeg.